woensdag 25 maart 2009

Computer-problemen

We waren nog maar net geholpen met ons virus-probleem of er dook alweer een nieuw probleem op. De electriciteit moest bij ons afgelegd worden. Daarom heb ik de server afgesloten. Maar toen ik deze opnieuw wilde opstarten liep het fout. Ik kreeg een blauw scherm : memory parity error. Ik probeerde het een paar keer, maar het bleef hetzelfde. Dus heb ik weer hulp ingeroepen van onze computerfirma. Deze melding wees er op dat de memory moest vervangen worden. Gelukkig was dit in garantie. Maar omdat dit in garantie moest vervangen worden, wilde HP dat onze computerfirma nog enkele testen deed. Enkele uren later stond de technieker hier om die testen te doen. Terwijl hij de testen deed, had hij HP aan telefoon om verslag uit te brengen wat hij zag. De test moest normaal gebeuren met de CD-rom bijgeleverd bij de server. Maar toch vond HP dit niet voldoende, er moesten nog programma's op de server gedraaid worden, om hem misschien nog aan de praat te krijgen. De technieker had deze niet bij en het was al avond. 's anderendaags in de namiddag kwam hij terug. Weer dezelfde procedure, CD-rom laten draaien en HP opbellen. Uiteindelijk gaf HP de toestemming om de memory in garantie te vervangen. Ze zouden het opsturen. Wat de technieker niet verteld had aan telefoon, was dat hij de server min of meer aan de praat had gekregen. Enkel de mails en het facturatieprogramma werkten niet. We waren doodgelukkig. Je moet weten dat alles, maar dan ook alles op de server staat of via de server werkt : facturatieprogramma (met adressen, telefoonnummers, ...), mails, internet, al onze documenten, ... We konden zonder server niets doen. Gino moest dringend enkele offertes maken, maar dat was bijna onmogelijk zonder server. We konden weer werken !

's Anderendaags (vrijdag) waren de stukken toegekomen. De technieker kwam en zei : normaal enkel vervangen en je kunt weer werken. Maar dat was valse hoop. Het wilde niet lukken. Blijkbaar was ook het moederbord kapot! De technieker besloot (na enkele uren proberen) om de server mee te nemen. De dokter kon het niet verhelpen, een ziekenhuisopname was nodig! Gelukkig heeft de technieker er voor gezorgd dat we nog beperkt kunnen werken. Maar het printen en het facturatieprogramma lukt niet. Ik vind ook heel wat documenten die overgezet zijn niet terug. En dat is heel vervelend! Ik heb zopas bericht gekregen dat we waarschijnlijk deze namiddag onze server terug zullen hebben. Ik hoop het echt. Er ligt hier een hele stapel papieren die moeten verwerkt worden. Maar alles heeft zijn voordelen : ik heb mij vooral bezig gehouden met klasseren. Dat is een werkje die ik echt niet graag doe, maar nu is dat bijna het enige wat ik kan doen. Er zijn al heel wat uitgestelde werkjes gedaan. Zo zie je maar : alles heeft zijn voordeel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten