donderdag 4 juni 2009

Examenstress en zelfstandige kinderen

Examenstress

De examenstress begint te komen. De examens zijn nog een 2-tal weken verwijderd, maar de voorbereidingen moeten er al zijn. Mathias is al heel wat vakken aan het 'voor-studeren'. Alhoewel ik hem vaak moet aansporen om er aan te beginnen. Brecht kwam gisteren ook al met een examenplanning. Hij moest een planning maken wanneer hij wat zou studeren en hij wou zo graag dat ik daar aan meehielp. Op zo'n momenten ben ik blij dat de kinderen na school bij mij zijn, ik kan ze helpen wanneer het nodig is. Tijdens zo'n examenperiode steek ik vaak zoveel tijd in de kinderen, dat ik nog weinig bureau-werk doe. Ik betrap mezelf er vaak op dat ik , tijdens de examens, bijna niets gedaan heb tussen 16u en 19u, behalve lessen opvragen, uitleg geven, enz. Maar ik vind het leuk. Als kind droomde ik er van om leerkracht te worden, en op zo'n momenten komt mijn droom dan toch een heel klein beetje uit.

Zelfstandige kinderen

Gisterenavond moest ik voor een klein uurtje weg. Ik had niets voorzien van eten, dan is macaroni vaak de oplossing. Toen we thuis kwamen, wilde Mathias de witte saus maken. Ik heb vlug de hesp gesneden en het water opgezet. De saus was klaar toen ik moest vertrekken. De spaghetti (bij gebrek aan macaroni) moesten de kinderen nog koken.
Toen ik terug thuis kwam, waren ze nog aan het eten. Maar als ik in de pot van de saus keek, was die ... leeg. Ze waren eventjes vergeten dat papa en mama ook nog moeten eten. Gelukkig had ik nog spaghettisaus in de diepvries zitten. Eerst was ik kwaad op mijn kinderen, maar achteraf bedacht ik dat ik heel zelfstandige kinderen heb. Ze hebben bijna volledig zelf het eten klaar gemaakt, de tafel gedekt en beginnen eten. Ze trekken hun plan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten