donderdag 23 april 2009

Warmtepompen

Gisteren was er een vergadering over warmtepompen. Ik wou er absoluut naartoe gaan, want ik wist niets van de werking van een warmtepomp. Gino had al de basis uitgelegd en al gauw snapte ik dat het eigenlijk een omgekeerde airco was. Voor ik bij Gino in de zaak stapte, heb ik nog gewerkt in een airco-fabriek als bediende. Daar heb ik ooit eens de kans gekregen (genomen) om een dagopleiding basis airco te volgen. Daardoor waren de termen condensor, verdamper en koelmiddel zeker niet vreemd voor mij. Er werd ook goed uitgelegd wat het principe lucht/lucht, lucht/water, water/water was. Voor de geïntereseerden : lucht/lucht = warmte uit de lucht halen en hier lucht mee opwarmen. Zo geldt dat voor alle begrippen, bv. water/water is de warmte uit het grondwater halen en hiermee water opwarmen voor bv. vloerverwarming. Het comprimeren (= samendrukken) van het koelmiddel met de compressor, zorgt er voor dat de temperatuur van de lucht of het water kan verhoogd worden. Zoals je diepvries ook warmte produceert aan de achterkant. De uitleg werd gegeven door de firma Baxi Belgium, dit is de overkoepelende firma voor de merken Chappee & Brötje. De warmtepomp is van Brötje. Het viel me wel op dat er weinig geïnteresseerden waren gisteren. Ik was de enigste vrouw, maar dat ben ik al gewoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten