woensdag 22 december 2010

Voorbereiding voor Kerstdag

Op kerstdag heb ik de hele familie op bezoek. In totaal zijn we met 28 mensen. Omdat koken één van mijn favoriete bezigheden is, maak ik graag alles zelf klaar. Dat vraagt natuurlijk wat voorbereiding. Ik heb al mijn boodschappen besteld bij de Colruyt. Deze mag ik vanavond ophalen. Het vlees heb ik al in de diepvries zitten. Het voorgerecht zit ook al (rauw) in de diepvries. Ik zal alles voorbereiden op 24 december. De truc om zoveel mensen eten te geven is vooral : hou het simpel. Wat er precies zal gegeten worden, zal ik hier niet verklappen, want ik weet dat de familie meeleest;


De tafel staat ook al klaar in de living. Daar hebben de kinderen flink aan meegeholpen, want het is niet simpel om zoveel mensen een plaats te geven. De tafel moet wel nog gedekt worden. Dat is één van de werkjes voor de kinderen. Zij blijven morgen een paar uur thuis om zo'n werkjes te doen. De tafellakens hebben we er deze morgen op gelegd. Brecht zou graag de servietten strijken, dat zal ik hem vanavond laten doen, onder toezicht. Zo zie je dat de voorbereiding een familie-werk is. En Gino? Die doet het meest op 25 december zelf. Hij is de chef van de keuken die dag.


Deze voormiddag hebben de kinderen nog genoten van de laatste sneeuw. Ze hebben er een sneeuwman mee gemaakt.


Voor Mathias was het zijn eerste vakantiedag. Zoals gewoonlijk laat ik hem dan gerust. Deze namiddag is hij naar de cinema met vrienden. Brecht is vandaag chef-kok. Ik heb de kinderen verwittigd dat ik geen tijd had om eten klaar te maken. Deze morgen heb ik verder gewerkt aan de voorbereidingen voor kerstdag en er is nog heel wat werk op de buro die deze week moet gedaan worden. De kinderen stelden zelf voor om bloemkoolschotel te maken. ik heb hier natuurlijk geen last van. Ik moet zeggen dat de kinderen al flink kunnen koken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten