dinsdag 14 september 2010

Mannenwereld

Vorige week donderdag en vrijdag waren Gino en ik uitgenodigd naar Duitsland. Samen met nog 10 andere electriciens mochten we de fabriek van PEHA bezoeken. PEHA is fabrikant van o.a. schakelaars en domotica-modules. Wij gebruiken de domotica-modules.

Donderdagmorgen werden we om 5u opgepikt aan ons huis. De rit zou met auto's gebeuren. Het was ongeveer 5 uur rijden. Er werd een tussenstop gemaakt om een ontbijtje te nemen. Tegen 10u20 kwamen we aan bij de fabriek. De overige 3 auto's kwamen een half uurtje later aan. Tot mijn verbazing kwamen enkel mannen uit de auto's. Ik was de enigste vrouw. Na een koffietje werden we rondgeleid in de fabriek van het schakelmateriaal. Tijdens de middag werden er broodjes voorzien, waarna een volledig overzicht van het gamma werd gegeven. Het was een interessante uiteenzetting, met toch wat nieuwigheden. Om 16u30 reden we richting hotel. Daar kregen we een uurtje tijd om ons wat op te frissen en ons aan te kleden voor de avond. Er werd een gezellige avond voorzien : rondleiding in het stadje, bezoek aan een brouwerij en daarna het avondeten : Germanergeschmutz (als ik het goed heb begrepen), een typisch duitse maaltijd met worst, gehaktballen, gebakken spek, aardappelen in de pel, een pot groenten op tafel, ... en natuurlijk : bier. Aan tafel vertelde de vertegenwoordiger dat ik de eerste vrouw was in zijn carrière die naar een technische vergadering over domotica kwam. Toen ik ook enkele weken later de cursus voor het programmeren van domotica volgde, waren ze bij de firma verbaasd, vertelde hij. Het was mij natuurlijk ook al opgevallen tijdens vele vergaderingen dat ik vaak als enige vrouw aanwezig ben. Toch vind ik het niet meer dan normaal dat ik deze vergaderingen, opleidingen, ... meevolg. Ik wil tenslotte ook van alles op de hoogte zijn, zodat ik onze klanten een juist antwoord kan geven. Deze avond hebben we opnieuw een vergadering, nl. over Zuinig Verlichten. Ik ben benieuwd. Gelukkig kan ik mijn mannetje staan in die mannenwereld.

Vrijdagvoormiddag bezochten we 2 andere fabrieken van het merk PEHA. Dit werd echter gedaan in 2 groepen, van telkens 6 mensen. Dat maakt het bezoek natuurlijk interessanter, omdat we zo de kans kregen om gerichte vragen te stellen. Ik kreeg zeker en vast bewondering voor de dames die zo minitieus de kleine onderdelen op de domotica-modules installeerden. Het leek mij een vermoeiende job, want het vraagt veel concentratie. Na het fabrieksbezoek werden we opnieuw getrakteerd op broodjes. Na het middagmaal zijn we snel vertrokken richting België, zodat we voor alle filles thuis zouden zijn. Dat was zeker gelukt. Tegen 16u30 waren we terug thuis. Zo konden we nog wat werk inhalen. Dat was natuurlijk tegen de zin van de kinderen. We hebben er dan toch nog een gezellige zetel-avond van gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten