vrijdag 16 juli 2010

Vleermuisverhaal

Eergisterennacht klopt Mathias op onze deur met de boodschap : "er zit een klein beest met vleugels in mijn kamer". Ik begreep hem niet direct, zo midden in de nacht. Tot hij duidelijker zei : er zit een vleermuis in mijn kamer! Ik was op slag wakker. De vleermuis was Mathias tegengekomen in de gang, terwijl hij naar toilet wilde gaan. Mathias wou hem via zijn kamer naar buiten jagen, maar dat lukte hem niet. Het venster stond wagewijd open, maar de vleermuis wou er niet door vliegen. Toen ik ging kijken in zijn kamer, was er geen vleermuis te zien. Mathias beweerde dat hij onder zijn kast zat. Ik heb daar wat onder gerommeld, met een lat, maar er kwam geen vleermuis vanonder. We hebben dan maar besloten dat de vleermuis waarschijnlijk door het venster was gevlucht terwijl wij onder de kast aan het kijken waren. We gingen beiden weer slapen. De volgende nacht komt Mathias weer op de deur kloppen : "hij hangt nu aan mijn gordijnbak". Ik zei : "Zet gewoon je venster open en jaag hem er door". Toen Mathias terug in de kamer kwam, was de vleermuis alweer verdwenen". Weeral veronderstelde Mathias dat hij zelf door het venster naar buiten was gevlogen. Maar niets was minder waar. Rond 5u 's nachts was de vleermuis weer toertjes aan het vliegen in zijn kamer. Mathias was het beu. Hij heeft ons niet meer wakker gemaakt, maar heeft gewoon zijn kussen en laken meegenomen en zich in de zetel genesteld om verder te slapen. 's Anderendaags 's morgens was er weer geen vleermuis meer te zien. Gisterenavond hebben we de ramen van Mathias' kamer opnieuw wagewijd open gezet. Mathias besloot om opnieuw in de zetel te slapen. Toen de duisternis begon te vallen stak ik eventjes mijn hoofd door de deur van Mathias' kamer en ik zag dat er heel wat vleermuizen voor zijn raam aan het vliegen waren. Hoorden zij hun vriendje-vleermuis misschien? Een uurtje later keek ik opnieuw in de kamer en zag ik ons vleermuisje vliegen in de kamer. Ik wou het raam niet heel de nacht open laten, stel je voor dat heel de familie vleermuis bleef slapen, ik wou er niet aan denken. Dus zat er niets anders op dan op vleermuis-jacht te gaan. Gino en ik gingen zo vlug mogelijk de kamer binnen. De vleermuis was constant toertjes aan het vliegen. We probeerden eerst met de hand de vleermuis in de juiste richting te jagen, maar dat lukte niet. Gino is dan isolatieplaten gaan halen. Dit lukte al beter, maar toch wilde de vleermuis niet door het venstergat vliegen. Plots liet het vleermuisje zich vallen op de grond. Het viel op hoe klein zo'n vleermuisje wel is. Ik nam vlug een handdoek uit Mathias zijn wasmand en liet het op de vleermuis vallen. Ik nam heel voorzichtig de handdoek met vleermuis op en schudde de handdoek uit. Maar de vleermuis bleef eraan hangen. Gelukkig, na een derde poging, liet het de handdoek los. Vlug hebben we het venster gesloten. Einde vleermuisverhaal. Maar ... echt gebeurd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten